logo-mini

معرفی سامانه مهار

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، امروزه به عنوان یکی از ضروری ترین نهادهای خدمات شهری شناخته می شود، پدیده ای که تا چند سده پیش نه تنها در ایران بلکه در هیچیک از کشورهای اروپایی، به عنوان نهادی منسجم و مشخص شناخته نمی شد.

فعالیت های عمرانی سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی، تنها در ساخت ایستگاهها، توسعه فیزیکی، ارتقاء تجهیزات سخت افزاری و … خلاصه نمی شود. بهره مندی از فناوری اطلاعات (IT) در مدیریت نیروهای انسانی و نحوه بکارگیری تجهیزات هر ایستگاه شاید جزء ضرورترین اموری است که از هر مرکز آتش نشانی انتظار می رود. چه بسا در هنگام بروز سوانح پیچیده و متعدد و حتی بروز بحران به دلیل عدم بهره مندی از سامانه های نرم افزاری علی رغم حضور تمامی امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی متخصص صرفاً بدلیل عدم فرماندهی مناسب شاهد صدمات جبران ناپذیری هستیم که هر ساله در رسانه های عمومی به آن پرداخته و چه بسا زحمات خدمتگزان خدوم این مراکز در سایه این اشتباهات نادیده گرفته می شود.

فقدان ضوابط و مقررات کافی و عدم اجرای صحیح و کارای مقررات ایمنی موجود، احداث ساختمان های بلند، ضعف فرهنگ ایمنی مردم ، نبود طرح جامع آموزش ایمنی به شهروندان، عدم رعایت ملاحظات حفاظت در برابر حریق در طرح های بزرگ شهری ، نبود جایگاه قانونی و حقوقی مناسب برای آتشنشانان، کمبود اعتبارات برای احداث و تجهیز ایستگاه های آتشنشانی و عدم صحیح مکان گزینی ایستگاه های آتشنشانی، از عوامل مهم رشد و افزایش سوانح آتش سوزی در کل کشور نسبت به سال های گذشته است. مجموعه بررسی ها و تجزیه و تحلیل های انجام شده در مورد حوادث آتش سوزی و نحوه عملکرد ایستگاه های آتشنشانی نشانگر آن است که محدودیت ها ونارسایی های عمده ای در مکان گزینی و عملکرد مطلوب ایستگاهها وجود دارد. این مشکلا ت و نارسایی ها را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

  • عدم انطباق مکان و شعاع پوشش ایستگاهها با کانون های بالقوه آتش سوزی
  • عدم تناسب تعداد ایستگاهها با تعداد جمعیت تحت پوشش
  • عدم تناسب توزیع مکانی ایستگاهها با الزامات و بافت شهری
  • عدم تناسب توزیع مکانی ایستگاهها با استاندارد پوشش زمانی
  • ناکافی بودن تعداد ایستگاهها نسبت به هردو معیار جمعیت و مساحت شهرها

از آنجایی که سرعت اقدامات امداد و نجات و کوتاه کردن زمان رسیدن نیروهای آتش نشان به محل حادثه به عنوان یکی از عمده ترین رویکردها برای کم کردن تلفات مالی و جانی ضروری است، بنابراین بهره مندی از فناوری ها و تکنولوژی روز دنیا به عنوان عاملی بسیار تاثیرگذار در بهبود عملکرد سیستم امداد و نجات در کلان شهرها ضروری است. صرفه جویی در استفاده از نیروی انسانی، سرعت عمل، کاهش خسارات مالی و جانی، کاهش احتمال خطای ستاد فرماندهی، دقت بیشتر در یافتن نشانی و کروکی محل حادثه و کاهش تماسهای غیرضروری از مزاحمین تلفنی با سامانه ۱۲۵ از نتایج بهره مندی این مرکز از سیستم GIS است.

درحال حاضر بسیاری از تشکیلات آتش نشانی در سراسر دنیا به صورت بسیارمؤثری از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی جهت مدیریت موثر آتش و سایر حوادث پیش بینی نشده استفاده می کنند. به جرأت می توان گفت که استفاده از این سیستمها اجتناب ناپذیر شده است. اما ایجاد یک پایگاه GIS به سادگی ترسیم چند نقشه نیست. نقشه ها و اطلاعاتی که در مباحث قبل ذکر شدباید به تدریج جمع آوری، تصحیح و تکمیل شوندو این اولین و مهم ترین قدم در ایجاد یک پایگاه GIS است. برخی از نقشه ها مطلقا وجود ندارند، نقشه های موجود ممکن است ناقص و بهنگام نشده باشند، اطلاعات توصیفی کافی وجود ندارد…. تهیه و جمع آوری اطلاعات صحیح و بهنگام مشکل اساسی بسیاری از ارگانهاست.

اما به توجه به اجتناب ناپذیربودن استفاده از GIS، ایجاد آن نباید موکول به جمع آوری کلیه اطلاعات باشد. میتوان و باید از اطلاعات موجود آغاز کرد و پس از ایجاد هسته اولیه پایگاه اطلاعاتی اقدام به تکمیل و تصحیح اطلاعات نمود. تجربه نشان داده است که پروژه هایی که انجام آنها موکول به جمع آوری کلیه اطلاعات و مهیا کردن کلیه شرایط شده است هیچگاه به انجام نرسیده اند.

شرکت نرم افزاری اطلس وب پویا با طراحی “سامانه مدیریت عملیات مهار” در حوزه مدیریت ایستگاه های آتش نشانی توانسته است برای اولین بار در کشور، تمامی فرایندهای فرماندهی، عملیاتی، اجرایی، نیروی انسانی، گزارش گیری و … خدمات مراکز آتش نشانی را مبتنی بر راه حل های مکانی در قالب یک سامانه هوشمند (GIS) طراحی و اجرا نماید.

سابقه چندین ساله اجرای این سامانه در کلان شهرهایی نظیر مشهد، شیراز، سمنان و … همگی بر تحولی جدید در مدیریت خدمات این سازمانها تأکید دارد که رضایت مدیران بهره مند از این سامانه و ارتقاء جایگاه این مراکز در شاخص های ارزیابی خدمت رسانی، نشان از موثر بودن این طرح بوده است.

 

.

مهار

مهار

رویکردی نوین در مدیریت مراکز آتش نشانی کشور

سامانه مدیریت عملیات "مهار" در یک نگاه

  • صحت سنجی تماس

    در این سامانه با قابلیت تشخیص موقعیت دقیق تماس گیرنده از طریق سرویس های مخابرات، بخش عظیمی از تماس های مزاحم از لیست عملیات حذف می شوند.

  • امکان سنجی شرایط

    در این سامانه، مرکز تماس قبل از اعزام به راحتی می تواند اطلاعات اولیه و ارزشمندی را از حادثه با استفاده از لایه های اطلاعاتی شهری، در اختیار تیم عملیاتی قرار دهد.
  • اعزام به موقع

    به محض قطعی شدن عملیات بصورت هوشمند آژیر نزدیکترین ایستگاه محل حادثه به صدا درآمده و در کوتاهترین زمان تیم عملیاتی به محل اعزام می گردد.
  • ناوبری هوشمند

    به محض اعزام تیم عملیات، نزدیکترین و کم ترافیک ترین مسیر به تبلت فرمانده عملیات ارسال و یا از طریق بیسیم مسیر به تیم ابلاغ می گردد.
  • پشتیبانی آنلاین

    مرکز فرماندهی می تواند از طریق مدیریت عملیات، نسبت به اعزام نزدیکترین تیم های سیار، رصد دوربین های شهری و یا هرگونه پشتیبانی اقدام نماید.
  • گزارش عملکرد

    تیم عملیات می تواند به راحتی از طریق تبلت در اختیار و بصورت آنلاین بعد از اتمام عملیات در محل نسبت به مستندسازی و تنظیم گزارش و پیوست ها اقدام نماید.
  • تحلیل حوادث

    با آرشیو نمودن عملیات ها می توان به تحلیل های فضایی و منطقه ای از میزان حوادث, عوامل و … جهت پیشگیری در آینده پرداخت.

صرفه جویها

با استقرار سامانه مدیریت عملیات “مهار” در تمامی شاخص بهره وری را خواهد دید:

شناسایی تماس های مزاحم
80%
اعزام به موقع
70%
مدیریت منابع انسانی
75%
ناوبری هوشمند
100%
کاهش زمان عملیات
60%
مستندسازی گزارشات عملیات
90%

``مهار`` دستاوردی نوین در مدیریت ثانیه ها ...